Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Clubkampioenschappen
       
     
Clubkampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Diny Heidenrijk (1).jpg
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Abe IMG_0355.JPG
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
       
     
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Aviodrome
       
     
Aviodrome
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Boetelerveld - Raalte
       
     
Boetelerveld - Raalte
Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Chris de Bont

Wat zien we?

Twee bankjes, achtergrond in drie vakken.

Waar gaat het over?

Bij de eerste schrik je misschien, bij de tweede zie je het grapje.

Een kunstproject.

Over de structuur van de foto:

Als je voor de bankjes zou staan zou je een beeld hebben dat uit rechthoeken bestaat. De lijnen lopen nu schuin weg – waardoor je overigens de neiging hebt lang de bankjes heen te kijken.

De achtergrond bestaat ook uit drie rechthoeken. Als je de bankjes zou draaien zouden de rechthoeken met elkaar overeen komen.

De herhalingen geven een prachtige eenheid aan de foto.

Opvallend is dat de muren gekleurd zijn, en dat de kleur uit de onderste helft van de foto gehaald is.

Een mooie zigzaglijn, net als bij de badgasten.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Hans Braam

Wat zien we?

Takken op de voorgrond, bomen op de achtergrond, daken of huizen op de achtergrond. Een lucht die verloop van blauw naar oranje.

Waar gaat het over?

Er gebeurt niets, er worden geen verschillende dingen samengebracht die betekenis aan elkaar geven. De daken op de achtergrond zijn niet zo duidelijk aanwezig dat we daar betekenis aan geven.

Dit is geen ‘inhoudsfoto’, maar een ‘vormfoto’, het gaat over compositie.

Wat is er te zeggen over die vorm?

De foto bestaat uit drie lagen: een voorgrond met takken, een achtergrond met bomen, en de lucht.

Wat er in de vorm te beleven is zijn verschillende contrasten: tussen dichtbij en ver weg, tussen kleurloos op de voorgrond en kleurig in de lucht.

In de lucht het contrast tussen grijsblauw en oranje: een warm - koud contrast. En dan natuurlijk een contrast tussen donkere takken en de lichte lucht.

Over dat laatste: als er ergens naast een warm – koud contrast óók een licht – donker contrast in een foto aanwezig is overheerst het lichtdonkercontrast. Iedereen zal de foto ervaren als donkere takken tegen een lichte lucht.

De takken in de voorgrond lopen heel mooi van linksonder naar rechtsboven, waardoor de foto makkelijk leest, en rust aan de foto geeft.

Hoewel er inhoudelijk niets gebeurt zitten er in de vorm zoveel contrasten dat er visueel tóch veel te beleven valt.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

2e plaats Hans van Cranenburgh

Wat zien we?

Twee mensen op een bank, water, een derde staat. Rechts in de verte nog een vierde person.Er is water, er zijn bruggen, boten. Gebouwen in de verte.

Waar gaat de foto over?

Horen de mensen bij elkaar?

Er zijn veel overeenkomsten tussen de drie: ze zijn obese, de mannan kalen. Misschien een echtpaar en een voorbijganger, misschien drie leden van een obesitasvereniging.

Wat is er aan de hand?

Niemand heeft een jas aan, het is dus warm, mogelijk wandelweer.

Twee mensen zijn gaan zitten, maar waarom? Moe van het wandelen – wat je (stigmatiserend) verwaxcht van dikke mensen. om zitten ze? Of is er iets in de verte te zien? Ik zou niet weten wat.

Toch lijkt er iets aan de hand te zijn dat de moeite is: de uiterst rechter persoon maakt een foto.

De foto intrigeert: er zijn alerlei mogelijkheden, maar we komen er niet uit.

Over de vorm:

Opbouw in vlakken evenwijdig aan het beeldvlak.

Veel horizontale lijnen die zich overal herhalen: tot en met de strepen in het shirt vasn de dame links, en de bestrating. Die lijnen geven eenheid aan de foto.

Opvallend is dat er maar twee kleuren te zien zijn: reood en blauw, op alle vlakken: tot en met de schoenen van de rechter man, en de tas van de persoon rechtsachter!!

Geniaal – dat verzin je niet.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Ida van den Enk

Een macrofoto. Waarvan?

Ik denk een druppel op een tak. De foto is gemaakt met een Tamron 90 mm macro-objectief.

Het is een beetje een abstractie. Abstraheren kan de functie hebben om de nieuwsgierigheid te prikkelen, om de kijker te dwingen nog eens goed te kijken.

Daarbij moet je zo weinig geven dat het onderwerp niet in een keer duidelijk wordt, maar ook weer niet te weinig dat we niet geprikkeld worden.

Ik denk dat het lnkerdeel van de afbeelding dan weg zou kunnen – het takje is m.i. te duidelijk aanwezig.

Zie je dat niet dan moet je even zoeken naar de betekenis. Bovendien wordt de vlakverdeling wat compacter - de ruimte rechts is niet functioneel.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Karien Hagemeijer

Wat zien we?

Waar is dit?

Voorwerpen zonder duidelijke relatie met elkaar. Hier zijn spullen verzameld: Van pop tot pannetjes, van collectezak tot hobbelpaard.

Neergezet in een ruimte waarvan ik niet denk dat er gewoond wordt – een soort stijlkamer.

Wat is het onderwerp?

Grappig is dat we de etalagepop terug zien in het schilderij – óók met hoofddeksel. Woont die pop daar, en heeft ze zich laten portretteren?

Over de structuur:

Je leest de foto van links naar rechts , waarbij de balk links misschien stoort.

Lijnen lopen naar rechtsachter, waardoor je heel makkelijk langs alle voorwerpen geleid wordt. In die zin kom je de foto makkelijk ’in’.De lichte partijen rechtsachter trekken de aandacht sterk.

Foto valt uiteen in twee helften: een donkere met hoog contrast links, en een lichte, met pastelkleuren en laag contrast rechts.

Was de over straling een bedoeling?

Waarom is het contrast niet genivelleerd door te flitsen?

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Diny Heidenrijk

Wat zien we?

We zien grotere en kleinere cirkeltjes in drie formaten. De middelgrote cirkels liggen naast elkaar op een grote. Sommige hebben nog cirkeltjes binnenin. Door de schaduwwerking lijken het bolletjes. De kleinste bolletjes zweven.

De foto heeft maar één kleur.

Hoe is de foto gemaakt?

De foto lijkt van dichtbij genomen, dat klopt ook, hij is met een 100 Macro genomen. Foto’s van dchtbij genomen hebben een kenmerkende korte scherptediepte. Die is hier niet te zien, alles is scherp. Dat wil zeggen dat alle boletjes in hetzelfde vlak staan.

Wat is het onderwerp?

Wat het is, of wat er gebeurt: daar komen we niet uit. Er is geen verhaal dat ontstaat doordat er verschillende dingen samen in beeld gebracht worden. Hooguit: grote bolltjes klitten samen, kleine bolletjes zwerven uit.

Originele context:

Als de interne context geen aanknopingspunten biedt om de foto te duiden, dan hebben we andere contexten nodig, en wel (wat we noemen) de originele context: informatie over de maker, en de intentie waarmee hij gefotografeerd heeft.

Je zou deze info uit de titel van de foto kunen halen. Maar….. 8?

Als er geen betekenis uit de foto te halen is waorden we teruggeworpen op de vorm alleen.

Formele beschouwing:

Een abstractie, waar het thema herhaling centraal staat, als je naar de middelgrote bollen kijkt misschien zelfs ritme.

Welke elementen geven rust aan de foto? De ton-sur-ton, en het ontbreken van handelng. De foto leest rustig, van links naar rechts.

Wat geeft dynamiek aan de foto?

Het hoge contrast. Daarnaast het open kader, en de grote scherpte.

Er is een neutrale evenwicht tussen rust en onrust.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

1e Prijs Diane Jansen

Wat zien we?

We zien een deel van een persoon, analoge camera in de hand, tegen een blauwe schutting.

Dat een jong persoon een analoge camera heeft valt op.

We zien maar een deel van de persoon, waardoor het niet gaat over Jan of Piet. Ook van de schutting zien we maar een deel, we krijgen geen informatie over waar of wanneer dat was. Dit is geen reportage-foto.

Over de structuur van de afbeelding:

Als de inhoud tot het minimum wordt teruggebracht gaat het blijkbaar om de vorm van de foto.

En daar is wat te beleven.

Om te beginnen valt de kleur op: blauw – met een klein licht oranjerood accent van de hand.

De verdeling van de kleuren is niet met elkaar in evenwicht – het is dus niet zo dat de kleuren elkaar versterken – het lichte rood benadrukt het blauw in de foto.

Er zitten een aantal herhalingen in de foto.

De camera is een rechthoek, die terug komt in de tekst op de sweater, al is het ook aangesneden.

De vorm van de planken – lange rechthoeken – komt op verschillende manieren terug: arm, been, het boord van het shirt. De foto bestaat uit rechthoeken.

De inkadering is zorgvuldig gedaan, de kleding lijkt zorgvuldig gekozen. Dit lijkt op conceptuele, geen ensceneerde fotografie.

Bij dit soort fotografie kijk je veel kritischer dan bij reportageachtig werk. Dan zijn er wat vragen: waarom lopen de naden tussen de planken schuin omlaag? De tweede naad tussen de planken lijnt met een naad . Was dat de bedoeling?

Inhoudelijk is de camera belangrijk – voor wat betreft de vorm valt de hand juist op. Waar gaat het de fotograaf om? Is dit een foto van een persoon die een camera vast houdt (inhoud), of is dit een foto van een lichte hand in een blauwe omgeving?

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Abe Kooi

Wat zien we?

We zien een strand, zee, lucht, een boot. Op de boot het woord,tawassal en een nummer.

De boot is matig onderhouden.

Wat is er gebeurd?

Ligt op een nat stuk strand met zeewier, is dus waarschijnlijk met vloed aan strand getrokken. Vastgezet met een touw. Geen voetstappen op het strand die wijzen op recente activiteit – hij is op het strand hetrokken in afwachting van een neuw tij?

Over de tekst:

De tekst op de boot lijkt het meest op het arabische ‘tawassul’, een woord uit de Koran. Tawassul heeft verschillende interpretaties, onder andere: een middel om een doel te bereiken. De foto is dus mogelijk genomen in een islamitisch land, maar niet waar arabische schrift gebruikt wordt.

Hoe is de foto genomen?

De boot wijst naar links, bij het plaatsen in het vlak is de gulden snede gebruikt met aan de linkerkant iets meer ruimte dan rechts. De rust die dat geeft is in overeenstemming met het onderwerp.

Ook de hoogte van de horizon is neutraal.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Rianne Marsman

Onderwerp:

Een jongetje met een speelgoedautotje springt in een zwembad.

Wat zijn de beslissing die de fotograaf genomen heeft om de afbeelding er zo uit te laten zien?

Een goede timing, gebruik van een korte sluitertijd. Een korte sluitertijd vraagt vaak om een groter diafragma, waardoor de scherptediepte vaak kort is.

(omgekeerd geeft bewegingsonscherpte vaak indirect een grote scherptediepte). Door de scheiding scherp-onscherp krijg je een foto in twee lagen, waardoor het beeld heel leeesbaar is.

Structuur:

De inkadering is neutraal, is voor een deel in de nabewerking gedaan: de foto is vierkanter gemaakt.

Wat valt op aan de foto?

Dingen die vooral met het onderwerp te maken hebben.

De foto bestaat uit slechts twee kleuren: rood tegenover cyaan – in beginsel een complementair contrast, versterkend effect wat hier niet heel krachtig werkt.

Herhaling geeft eenheid aan het beeld: de herhaling zit hem vooral in het hekwerk op de achtergrond, die we weerspiegeld zien in het water, maar óók in het patroon van het rooster op de voorgrond.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Cees Ooms

We zien:

een meisje dat geschminkt is, met een feestmuts op.

Wat kunnen we afleiden over de situatie?

De achtergrond is in de nabewerking weggehaald, ik denk met een wit penseel meet een onscherpe rand. Dus er zijn geen verbanden met de omgeving te leggen – we moeten het doen met wat we zien in de persoon zélf.

De schmink lijkt niet professioneel aangebracht, mogelijk door een ouder, of door een ander kind?

Het hoofddeksel is waarschijnlijk door het meisje zélf gemaakt. Dingen die verwijzen naar een kinderfeestje.

De foto is erg licht, zélf heb ik de associatie met snoepgoed. Er worden veel verschillende kleuren gebruikt, een onderstreping van het feestelijke karakter.

Wat doet de fotograaf?

De foto is van boven naar beneden genomen: een groot persoon fotografeert een klein persoon: (groot)ouder en kind?

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Henk Renkema

Vogeltjes.

Het lijken foto’s van iemand die het spotten van vogels als hobby. Als de foto gedeeld wordt met andere vogelspotters, dan wordt er vooral naar het dier gekeken en ziet zozeer naar de foto.

Maar: een foto is niet wat het lijkt, maar is vooral wat het is, namelijk een foto.

En bij het kijken naar een foto kijken we naar scherpte, kleur, licht, vlakverdeling etc.

Dat gaan we nu ook doen.

Het is het vruchtbaarst als we beide foto’s met elkaar vergelijken.

In foto 14 (Boomklever) lijkt de vogel actiever dan bij foto 47 (IJsvogel), klaar om weg te vliegen.

De inkadering ondersteunt dit: foto 14 heeft aan de linkerkant meer ruimte. Foto 47 is neutraler.

Kleurgebruik:

foto 14 twee kleuren die dicht bij elkaar liggen: oranje-groen.

Foto 47 drie kleuren, bijna een rgb-beeld. Kleuren duidelijk gescheiden van elkaar. Ondanks kleur-tegen-kleurcontrast tóch geen onrustig beeld.

Bij foto 14 kunnen we ons op geen enkele manier orienteren over waar en wanneer de foto gemaakt is, bij foto 47 hebben we – minimaal – wat aanknopingspunten: spinrag en afbladderend schors verwijzen naar het najaar.De foto is wel gemaakt in augustus 2016.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Johan Scholte - Albers

We zien:

een landschap met paadje, bergen op de achtergrond, huizen in de laagte. Een blauwe lucht met schapewolkjes. En een paard.

Wat is het?

Een foto in een exotisch landschap, genomen op 17 juli: vakantieperiode. Dus waarschinijnlijk: een vakantiefoto.

Is er meer aan de hand?

Geen omheinig, als wandelaar kan je er blijkbaar zo bij: misschien een wild paard, wat het voor een Nederlander dan weer interessant maakt.

Wat waren de beslissingen die de fotograaf genomen heeft?

- Fotografie van dichtbij: te zien aan de vertekening in het paard. Het dier heeft de fotograaf gezien.

- Door de korte opnameafstand wordt de afstand tot de horizon schijnbaar groter.

- Standpunt relatief laag: het paard komt uit boven de horizon.

Drie effecten die er toe leiden dat er een duidelijke scheiding is tussen paard en omgeving.

Het paard staat links in beeld, wat hem ruimte geeft om te lopen.

De lucht erboven is relatief groot, het paard staat klein in het vlak, wat hem klein maakt.

De vertekening van het dier leidt af. De dynamiek van de vertekening past niet bij het onderwerp.

De foto bestaat uit drie kleuren: rood groen blauw, die strikt van elkaar gescheiden zijn. Een RGB beeld met een grijs paard. Dat zou dynamisch en onrustig kunnen werken, maar de verzadiging van de kleuren is laag waardoor dat niet zo werkt.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Joop van Schooten

Wat zien we?

Een foto van een vrouw. Jas, oorbel, bril.

Wat gebeurt er?

Ze lijkt iets te doen met haar hand, telefoneert ze?

Staart in de verte, misschien geconcentreerd op het gesprek, of ziet ze iets?

Ze heeft niet in de gaten dat ze gefotografeerd wordt. Logisch, dit is met een lange lens gefotografeerd – wat je herkent aan de abrubte overgang scherp naar onscherp die eigen is aan lange lenzen.

Door de onscherpe achtergrond geen verbanden te leggen.

Inhoudelijk vind ik de foto lastig te duiden, er zijn nét te weinig aanknopingspunten om mijn fantasie te prikkelen over wat er gebeurt en waar.

Over de vorm:

Met de kleuren is er iets bijzonders aan de hand: de bovenste helft van de foto is okergeel, de onderste helft donkerblauw.

Die indeling herhaalt zich in de oorbel: de bovenste steen is oranjegeel, de onderste helft wat blauw.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Matthe Schuurmans

We zien:

Een man die voortgetrokken wordt in het water, op het moment dat hij los laat.

Een perfecte timing. Opvallend ook is de inkadering die op orde is (met de 260 mm waarmee de foto gemaakt is, is dat lastig in één keer goed te krijgen. De foto is niet gecropt. In dat opzicht is de foto technisch goed gemaakt.

De structuur van de foto:

De scheiding tussen onderwerp en decor wordt op een paar manieren gemaakt: door de scherpte/onscherpte, én door de kleuren en helderheden: oranje en wit in het onderwerp. De volgorde van kijken is daarmee op orde: de man als onderwerp, de omgeving als toevoeging.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Hugo Sterkman

We zien:

strand, zee, lucht met wolkjes. En een boot.

Alles past bij elkaar, er zijn geen verhalende aspecten.

Als er weinig inhoud is gaan we kijken naar de vorm:

Wat heeft de fotograaf gedaan om de foto er zo uit te laten zien?

M.a.w. wat voegt hij toe?

1 Staat dichtbij, er zit perspectivische vertekening in – het beste te zien aan de zwarte rechthoeken.

Daardoor komt de boot groot over.

2 Een laag standpunt.

Daardoor komt de boot groot over.

3 Krap ingekaderd.

Daardoor komt de boot groot over.

4 Boot staat in het midden. Door de symmetrie komt de boot monumentaal over.

Er worden dus vier beslissingen genomen die hetzelfde effect hebben: ik noem dit: formele consistentie. De foto ‘klopt’.

Wat had sterker gekund?

De symmytrie is niet helemaal strak, met een stapje naar rechts was dat nog beter geweest. De boeg en de mast waren wel achter elkaar verdwenen.

De rust van de foto wordt versterkt door het beperkt kleurgebruik.

Aan de horizon zien we dat er kussenvorming in zit. Vreemd, deze zie je vaker bij telelenzen. Overcorrectie?

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Tonnie Timmer - Wallink

We zien:

Een meisje, van dichtbij gefotografeerd: ze kent de fotograaf.

Ze heeft een stoepkrijt in de hand. Dat gegeven heeft nauwelijks betekenis in de foto. We zien geen tekening, het krijtje is nog niet gebruikt, de kleren zitten nog niet onder. (Als mijn kinderen krijten zien ze er heel anders uit).

Over de structuur:

Wat op valt is de stand van de stoep – door een draiing van de camera loopt die omhoog. De lijnen in het meisje en in de stoep kruisen elkaar.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Antonie Wiggers

We zien:

Een straatbeeld met drie personen, en een poster van een vierde.

Waar gaat de foto over? Zonder te puzzelen is dat niet duidelijk – er wordt veel van de kijker verwacht.

De vorm van de foto:

Een terugkerende vorm in de achtergrond is de rechthoek – maar de rechterkant van de foto heeft dat niet, zodat je niet kunt zeggen dat de rechthoek een basis-vorm van de achtergrond is. De foto valt in twee delen uiteen. Er is weliswaar een holle opstelling, maar erg weinig eenheid in de gebruikte vormen.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Paulien van de Woestijne

Wat zien we?

Een straat van kasseien, een muur van gestapeld natuursteen. Een poortje op de achtergrond, wat lucht en lagergelegen bomen. En een meisje.

Het meisje kijkt naar iets op de grond, niet naar de fotograaf de niet heel veraf stond: aan het afbuigen van de straat kunne we afleiden dat er niet van veraf gefotografeerd is. Het meisje kent de fotograaf. Een vakantiefoto? De foto is gemaakt op maandag 13 juni verleden jaar – dus niet helemaal waarschijnlijk een vakantie.

Waar gaat de foto over?

Hoewel het meisje aktief naar de grond kijkt is het niet waarschjnlijk dat dat ook het onderwerp van de afbeelding is. Het lijkt een portret te zijn.

Over de vorm van de foto:

door de grote scherptediepte komt het onderwerp maar moeizaam los van de achtergrond. Er zitten wat herhalingen in: de natuursteen rechts en steen op de grond.

De poort had een duidelijkere plaats in kunnen nemen in de foto door een stap naar rechts te gaan bij het fotograferen – er was dan ook een herhaling van vormen (meisje – poort) in de afbeelding gekomen, wat de eenheid versterkt had.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Henk Borkent

We zien:

Een achtergrond en een liggende boom.

De vorm:

De achtergrond wordt door horizontale lijnen in drie vlakken verdeeld. Elk van die vlakken bestaat uit twee kleuren: bruin en groen.

De strakheid van de achtergrond wordt doorkruist door de liggende boom. Die boom verschilt in veel opzichten van de boompjes in de achtergrond. (kleur, dikte, richting).

De onderkant én de bovenkant zijn niet in beeld gebracht – iets meer een abstractie, waardoor het meer lijkt te gaan over de lijnwerking van de schuine vormschuine vorm.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Paul Albers

We zien:

Een schilder op een trap.

Over de compositie:

We worden op een logische manier door de foto heen geleid – als eerste via de trap de foto in, daarna vanuit de persoon naar de muur waarop geschilderd wordt – en weer naar de trap.

In die zin werkt de foto als een circulaire compositie.

De vlakverdeling is mooi in balans.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Paul Albers

We zien:

Twee planken. In de ruimte daartussen een gezicht, blauw oog dat je aankijkt.

Door het aansnijden van de planken planken – denk je ze door tot ver buiten de rand van de foto. Ze lijkt achter een schutting te staan.

Het onderwerp:

De persoon kijkt vanuit het donker. Beleeft niets.

(Mijn persoonlijke connotatie: joden transport).

De vorm:

Foto uit twee lagen, alsof er twee foto’s over elkaar gelegd zijn.

Scheiding is daarom zo strak omdat voor- en achtergrond in veel opzichten van elkaar verschillen:

- Dichtbij-veraf

- Levenloos-levend

- Ruw-glad

- Oud-jong

- Recht - rond

Ton-sur-ton met een blauw kleuraccent. Een complementaircontrast, en hier ook: warm - koud contrast, waarbij de verdeling zo is dat de kleuren elkaar niet wederzijds versterken, maar dat het blauw werkt als een accent dat het karakter van de rest versterkt.(vgl een piepende meeuw die de stilte benadrukt).

De ronde vorm komt overeen met de blauwe kleur, wat de foto overzichtelijk en makkelijk leesbaar maakt.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Henk Borkent

We zien:

Een wolkenlucht, een gebouw met gemeen lucht.

Het onderwerp:

Het gebouw is het onderwerp, de wolkenlucht is het smaakje, de toelichting.

De vorm:

Het gebouw is een abstractie, ontdaan van alle menselijke aspecten: geen knusse ruimte waar gewoond of gewerkt wordt: afstandelijk met de dreiging van symmetrie. Dit wordt vooral veroorzaakt door de manier van fotograferen.

Het unheimliche karakter wordt benadrukt door de dreigende wolkenlucht, en mogelijk de digitale nabewerking.

De ruis:

Opmerkingen: net niet helemaal symmetrisch: stapje naar rechts.

We zien links en rechts nét waar het gebouw eindigt. Met ietstie aansnijden was het beeld m.i. sterker geweest: ietsd abstracter, en ook groter.

De wolkenlucht is links licht – doordrukken had meer symmetrie gegeven.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Paulien van de Woestijne

We zien:

Landschap, bosje, laagstaande zon, lucht, kinderen.

Waar gaat de foto over?

Wat vormt in een foto het verhalende element?

Dat zijn de dingen in de afbeelding die het minst met elkaar te maken hebben.

In deze foto vormen alle elementen een logische eenheid, behalve de kinderen.

Dit is dus een foto van een landschap met kinderen.

De kinderen zijn al een aardig eind weg. Niet herkenbaar, met mooie lichtlijntjes langs de hoofden.

Ze rennen naar de zon, wat iets symbolisch heeft, wat de foto voor mij sprookjesachtig maakt.

Over de vorm:

Wat is er te zeggen over de vlakverdeling?

Plaatsing in het vlak van de verschillende onderdelen? De rechterkant van de foto is dan relatief groot, maar donker dus leidt niet af.

Rust door ton-sur-ton, dramatiserend effect door hoge contrast.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Antonie Wiggers

Wat zien we?

Zand, persoon, wolken, blauwe lucht.

Wat is er aan de hand? Wat is het onderwerp van de foto?

We vermoeden: een dame. Ze is bloot, expressieve houding met sierlijke, gebogen lijnen.

Wat is hier aan de hand? Wat moet de foto ons zeggen?

We gaan zoeken.

Is dit reportage-achtig? (‘Ik liep toevallig langs er daar zag ik…..’)

Door de houding, én door het feit dat ze naakt is lijkt het meer geënsceneerde fotografie, uitwerking van een concept.

Daarbij kan het gaan over het geven van informatie, of over het uitdrukken van een gevoel.

Het lijkt het laatste te zijn.

Moet de houding iets uitdrukken? Moet er een gevoel overgebracht worden? En wat zou dat dan moeten zijn?

Voor wat betreft dat laatste eerst maar de vraag: in hoevere is het mogelijk om gevoel over te bregen? We kunnen immers alleen ons eigen gevoel beleven?

Ik denk dat alleen de meest basale emoties overgebracht kunnen worden: verbazing, angst, blijheid en nog een paar.

Probeer je dat, dan is de betekenis duidelijk. De foto is door iedereen op dezelfde manier te beleven. We noemen dit: éénduidige foto’s.

Worden de gevoelens ingewikkelder, dan worden ze zo persoonlijk dat ze m.i. niet meer over te brengen zijn. We noemen dit: meerduidige foto’s.

Hoe zit dat hier?

De houding van de dame is dramatisch, wat pathetisch, dan nog is er een grote mate van eigen interpretatie mogelijk.

In de vorm van de foto vallen een paar dingen op.

Het decor van de foto wordt verdeeld in drie vlakken: zand, wolkenlucht, blauwe lucht. De horizon heeft een golfvorm, de grens tussen wolken en blauw óók. Mooie herhaling van vormen.

Er zit nóg een herhaling in: de lijn van de rechterarm komt terug in de tekening in de wolken.

Probeer ze eens tegelijkertijd te zien.

Kleur: een overzichtelijke tweeklank, een warmkoudcontrast waarbij de kleuren elkaar versterken.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Tonnie Timmer - Wallink

We zien:

lantarenpaal, leuning, jongen met mobiel.

Hebben die elementen iets met elkaar te maken? Zegt het iets over wat er gebeurd?

De man is jong, lataarn en brugleuning zijn oud, de foto is zwartwit. Zwartwit lijkt oud, maar er zit bandvorming in de lucht – wat een digitaal artefact is. Hoe dan ook: maar door de mobiel plaatsen we de situatie wél het in deze tijd. Er zit een contrast in tussen jong en oud – als we stellen dat de jongen er studentikoos uit ziet is dit een jongen in een studentenstad.

De vorm van de foto:

De belangrijkste lijn loopt van linksonder naar rechtsboven. Vanuit een hoog standpunt zou ons dit de foto in leiden – een kijrichting van je weg. Met een laag standpunt komt het naar je toe – in overeenstemming met de looprichting van de man.

Is er een eerste kijkpunt en een tweede kijkpunt? Is er een duidelijk ‘onderwerp’ en ‘toevoeging’ (of kader?)

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Matthe Schuurmans

We zien:

Een strand vanuit de lucht: met een drone gemaakt?

De voetstappen in het zand zijn een index die de drukte benadrukt.

Over de vorm:

Compositie heet: overall compositie: niets trekt speciaal de aandacht – er is ook geen richting of plekken met een hoge attentiewaarde. Een open kader, waardoor het strand buiten de foto maar doorgaat en doorgaat.

Als je de foto uitvergroot kan je je nieuwsgierigheid eindeloos botvieren: wat voor mensen zie je? Wat doen ze? Het lijkt een beetje op een Mordillo-puzzel.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Joop van Schooten

We zien:

Een zwaan, water, druppels uit de snavel, kringen in het water.

Gebeurt er iets?

De zwaan heeft net een slokje water genomen: water druipt uit zijn snavel, er zijn golfjes in het water te zien. De vorm daarvan komt terug in de vorm van de hals.

Over de fotografie:

De camera is omlaag gericht, we zien geen horizon, waardoor de foto tijdloos wordt.

De rug van de zwaan is het lichtste punt van de foto, en trekt daarmee erg de aandacht. Als die donker gemaakt wordt leest de foto makkelijker. Ik heb dat hier geprobeerd, maar er zit te weinig informatie in dat stuk om dat goed te doen. De foto is overbelicht.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Johan Scholte - Albers

We zien:

Een opgespannen foto van een getatoueerde dame, een jongen, flats op de achtergond.

Wat gebeurt er?

Kijkt de jongen naar de vrouw of naar de tatouages op de foto?

Ze staan naar elkaar toe, alsof ze elkaar tegen gekomen zijn – dat doe je als je naar de persoon kijkt. Maar zijn aandacht gaat uit naar de tekst in de tatouage, wat natuurlijk is: zodra wij tekst ergens zien gaan we die lezen.

Hebben voorstelling en tekst voor ons nog betekenis?

Nauwelijks, de foto gaat over het contrast tussen de twee personen.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Henk Renkema

Vogeltjes.

Het lijken foto’s van iemand die het spotten van vogels als hobby. Als de foto gedeeld wordt met andere vogelspotters, dan wordt er vooral naar het dier gekeken en ziet zozeer naar de foto.

Maar: een foto is niet wat het lijkt, maar is vooral wat het is, namelijk een foto.

En bij het kijken naar een foto kijken we naar scherpte, kleur, licht, vlakverdeling etc.

Dat gaan we nu ook doen.

Het is het vruchtbaarst als we beide foto’s met elkaar vergelijken.

In foto 14 (Boomklever) lijkt de vogel actiever dan bij foto 47 (IJsvogel), klaar om weg te vliegen.

De inkadering ondersteunt dit: foto 14 heeft aan de linkerkant meer ruimte. Foto 47 is neutraler.

Kleurgebruik:

foto 14 twee kleuren die dicht bij elkaar liggen: oranje-groen.

Foto 47 drie kleuren, bijna een rgb-beeld. Kleuren duidelijk gescheiden van elkaar. Ondanks kleur-tegen-kleurcontrast tóch geen onrustig beeld.

Bij foto 14 kunnen we ons op geen enkele manier orienteren over waar en wanneer de foto gemaakt is, bij foto 47 hebben we – minimaal – wat aanknopingspunten: spinrag en afbladderend schors verwijzen naar het najaar.De foto is wel gemaakt in augustus 2016.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Cees Ooms

Wat zien we?

Een mysyterieuze foto. Een ronde vorm boven, met een wat donkere krommende rand, een spiegelend oppervlak,met een gat, een lichte kromming rond dat gat – het lijkt een afvoorput te zijn. Reflectie van gebouwen. Een gele foto, die naar rechtsonder lichter wordt.

De kleur is opvallend. Als ik kijk naar het histogram zie ik dat er in het rode en het groene kanaal tot waarde 135 totaal geen informatie zit. Dus de kleur is waarschijnlijk in de nabewerking gedaan. Dat zou heel goed kunnen – er is aardig aan bewerkt: vierkant gemaakt, én een witte rand om de foto.

Wat is dit?

Geen idee. Het lijkt een beetje of de rode vorm middenboven uit het gat gekomen is en op stijgt.

De vraag nu is: worden we ook hier geprikkeld om te willen weten wat het is?

Dat hoeft niet – we kunnen er ook een formalistische beschouwing op los laten – uitsluitend kijken naar de loutere vorm.

Dan zien we herhaling van rondingen, en vorm- en motief contrasten.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

3e plaats, Rianne Marsman

Kinderen voor open haard.

Een prachtig beeld.

Wat maakt hem zo mooi?

Door de anonimiteit geeft de foto veel mogelijkheid om onszelf daarin de herkennen: het zijn kinderen – dat zijn we allemaal geweest. Ze houden elkaar vast – beleven een intimiteit die we allemaal ooit zo gevoeld hebben (de handjes rechts zijn schattig). We zien de achterkant, ze zijn daarmee anoniem, waardoor de identificatie makkelijker is. We noemen dit standpunt een ‘over shoulder’ , beleven daarmee mee met de kids.

Het kleurgebruik is beperkt: oranje met subtiel groen.

Het lichtlijntje van het jongetje maakt hem mooi los van de achtergrond.

Er is een prachtige balans tussen personen en haard, met wat herhaling: twee personen met twee dingen in haardvuur.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Abe Kooi

We zien:

Twee giraffen in een bosrijke omgeving.

Opbouw van de afbeelding:

De foto heeft een heldere structuur: voorplan, middenplan, achterplan, horizontale banen die duidelijk van elkaar gescheiden zijn, waardoor de foto in één oogopslag te overzien is: ik hoef niet erg te zoeken hoe het beeld in elkaar zit.

In het voorplan twee giraffen die alle banen in de achtergrond doorsnijden, en daarmee verbinden.

Het thema is hier: herhaling.

Twee giraffen met elk twee hoorns, en twee oren.

De ruimte links is kleiner dan rechts, misschien wil je dat niet.

De boompjes rechtsachter vormen een mooie balans met de giraffen, met wat goede wil haal je hierook twee vormen uit.

De ruis:

Het bosje links aan de rand leidt wat af, vooral ook omdat het aangesneden is trekt het teveel de aandacht. Als je die weg haalt wordt de balans giraffen ←→ boompjes rechts wat duidelijker.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Diane Jansen

We zien:

Een slagschaduw die de vorm van een fiets laat zien: dit heet ‘index’, ofwel: verwijzing.

Daarnaast een klein stukje van de fiets zélf.

Hoe werkt de foto:

De foto lijkt op wat Picasso tijdens het Kubisme gedaan heeft: een voorwerp in zijn elementen ontleden (vorm, kleur, textuur) en die apart op één doek schilderen, waarna de kijker zich het complete beeld zelf kan vormen.

Op deze manier gebeurt er meer in het hoofd van de kijker: hij wordt aan het werk gezet – interessanter om naar te kijken dan waanneer je rechtoe-rechtaan een fiets fotografeert.

Ik denk dat de foto nóg beter gewerkt zou hebben als de foto in kleur zou zijn – dan krijg je rechtsonder nog iets meer informatie over de fiets.

Voor wat betreft de slagschaduw zou er niets aan de afbeelding veranderen. Niet dat de foto er dan mooier of minder mooi door wordt, maar het effect van ‘betekenis geven aan elkaar’ wordt sterker.

Clubkampioenschappen
       
     
Clubkampioenschappen

Carla Eshuis

We zien:

Twee motoren.

Over de vorm:

Als er twee personen in beeld gebracht worden kan je als fotograaf regelen hoe ze ten opzichte van elkaar in beeld gebracht worden – in dit geval lastig om naar links of naar rechts te gaan om de onderlinge afstand te regelen.

Welke mogelijkheden zijn er dan wél?

- Door de knieën. De persoon die dichterbij staat komt hoger in beeld ten opzichte van de achterste.

- Iets eerder of later fotograferen. Naarmate ze dichterbij komen neemt het grootteverschil toe.

Ik vind de balans hier goed op orde.

Opvallend is dat de foto weer uit uitsluitend twee kleuren bestaat: blauw en rood.

Samen met het wit: de Nederlandse vlag.

Clubkampioenschap
       
     
Clubkampioenschap

Carla Eshuis

We zien:

Een boom, nog een boom, en de zon.

De vorm:

Beide bomen, aan weerszijden van de middenlijn. Door camerastandpunt gelijkwaardig. Verschillen door de bomen zélf vallen dan op. Dikke takken, dunne takken, blaadjes tegenover kale takken.

Daarnaast een zon die duidelijk aanwezig is.

Het onderwerp:

Heb het niet over teveel dingen tegelijkertijd in een foto.

Boom met zon is overzichtelijk, twee bomen die van elkaar verschillen ook.

Doe je drie dingen, dan wordt je punt minder duidelijk: waar gaat de foto dan over?

Mooie ton-sur-ton, naast een hoog contrast dat dramatiserend werkt.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Diny Heidenrijk

Wat zien we?

Kijkend naar de foto vallen gelijk, in eerste instantie de punt van de brug én het blok flats rechts op in een donkere achtergrond. De lucht is wat gelig gekleurd, zelfde kleur als de flats. Links en rechts nog wat gebouwen.

Wat is het onderwerp van de foto?

Er staat zo veel op dat we dat er niet goed uit kunnen halen. Niet alleen de flats aan weerskanten, maar ook het lichte roodwitte vlak bij de brug helemaal links.

Als we de foto aan weerszijden croppen krijgen we een beeld waar al meer een thema uit te halen is: contrasten, en wel het vormcontrast (puntig tegenover rechthoekig), of eenn kleurcontrast (warm tegenover koud). Het kan allebei.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Ida van den Enk

Wat zien we?

Twee bomen, water, kroos, lucht, bergen.

Een verhalend aspect?

Zijn er dingen die hier betekenis aan elkaar geven?

Nee, alles past bij elkaar.

In die zin is er géén verhaal in de afbeelding dat beredeneerd kan worden. Er gebeurt niets. Timing bij het fotograferen speelt hiret ook geen rol.

Gaat de foto dan ook nergens over?

Dat kun je niet zeggen. Ook als er niets gebeurt in een foto gaat de foto dáár over. Rust, dus.

Over de structuur:

Wat doet de fotograaf om de foto er zo uit te laten zien?

symmetrische compositie – geeft rust. Dat klopt met het onderwerp. Door de symmentrie zijn beide bomen gelijkwaardig. Daarmee breng je ook een ander element in de foto: het element herhaling. Dat ook terug komt in de spiegeling in het water.

Gestaltwetten werken hier.

De horizon is iets laag: weidsheid, met grauwe lucht extra rust.

De kleuren vormen een tweeklank, maar zo dat de kleuren elkaar over en weer versterken: rust.

Ondanks dat de fotografische keuzes niet oorverdovend aanwezig zijn, maar op de achtergrond spelen heeft de foto wél een duidelijk eigen karakter.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Hans van Cranenburgh

Wat zien we?

Een knotwilg in een landschap. De rechter tak lijkt op een hand.

Wat gebeurt er?

Niets.

Over de opbouw van de foto:

Door het atmosferisch perspectief is er een duidelijke structuur in de foto: voorgrond (hoog contrast, groot, scherp, dichtbij) en de achtergrond (laag contrast,klein, onscherp, veraf).

Deze tweedeling zou duidelijker geweest zijn als de achtergrond links en rechts gelijk zou zijn geweest.

In de achtergrond gebeurt nu teveel, wat het thema minder duidelijk maakt.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Hans Braam

Wat zien we?

Op het eerste gezicht een vrouw, bij nader inzien een etalagepop.

Over de structuur van de foto:

In hoeverre wordt de pop gescheiden weergegeven van de achtergrond? Niet door fotografische technieken (zoals dat gekund had met korte scherptediepte of flits).

De pop komt los van de achtergrond door twee dingen:

- De ronde vormen waar de voorgrond uit bestaat tegenover de rechte lijnen in de achtergrond.

- Het contrast tussen kleurig en kleurloos. De kleurigheid van de voorgrond wordt hier versterkt door het contrast tussen rood en groen, een complementair contrast waarvan de kleuren elkaar versterken.

De donkere slagschaduw onder de hoed leidt mij wat af: in flitsen.

Club Kampioenschap
       
     
Club Kampioenschap

Chris de Bont

Wat zien we?

Architectuur: gebouw en lucht.

Waar gaat het over?

Er zit geen verhaal in, loutere vorm – vlakverdeling met aandacht voor ornamenten.

De vlakverdeling is op orde, netjes in balans. Je kunt je afvragen of hij daardoor niet net iets te weinig te bieden heeft, het prikkelt niet.

Een kleine dissonant kan heel prikkelend werken in dit soort beelden: een vogel of zo.

Je zou er een serie van kunnen maken, maar dan zijn er duidelijke keuzes nodig: in welke aspecten verschillen de foto’s van elkaar, en waar zitten de overeenkomsten.

Door de aandacht voor de ornamenten kan dit soort fotografie interessant zijn voor de architect.

Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer

Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Straatfotografie - Deventer
       
     
Straatfotografie - Deventer
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Diny Heidenrijk (1).jpg
       
     
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Druppel fotografie
       
     
Druppel fotografie
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing

Beautiful landscape near the river IJssel, Netherlands

Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing

National Parc De Sallandse Heuvelrug, netherlands

Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing
       
     
Stoppelhaene expositie - Kruisverheffing

Nature paints in color

Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Havenkwartier - Deventer
       
     
Havenkwartier - Deventer
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Abe IMG_0355.JPG
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
       
     
Herfst fotografie - De Colckhof Heino
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice
Kaarten Hospice
       
     
Kaarten Hospice